Bankieren in lijn met Sharia
Nederland kent een moslimgemeenschap van ongeveer één miljoen mensen. De
ruime aandacht in de media gaat vooral naar de integratie problematiek van
deze gemeenschap, maar veel minder over de potentiële bijdrage die zij kan
leveren aan onze economie. Hiermee doen we alle groepen in de samenleving
ernstig en onnodig tekort. Een noodzakelijke voorwaarde voor een goede
integratie is een volwaardige deelname aan het economisch verkeer. Goed
onderwijs helpt daar uiteraard bij, maar dat is niet het enige dat hierin
behulpzaam kan zijn. Een groot deel van de moslimgemeenschap hecht erg aan
het zakendoen op een manier die in overeenstemming is met hun
geloofsovertuiging, dat wil zeggen “Sharia compliant”. De manier waarop
financiële transacties juridisch en fiscaal beoordeeld worden maakt dat
echter lastig. De Sharia verbiedt moslims om contracten aan te gaan waar
het betalen en/of ontvangen van rente wordt opgenomen. Moslims die een huis
willen kopen met een hypotheek of die financiering nodig hebben om een
bedrijf te starten kunnen dus geen gebruik maken van de renteaftrek van hun
inkomen of bedrijfswinst voor belasting, als ze zich aan hun religieuze
regels willen houden. De nadelige belastingbehandeling van Sharia compliant
financiering leidt ertoe dat het huizenbezit en ondernemerschap van moslims
onnodig beperkt worden en dat ze hun bezittingen vooral in het buitenland
opbouwen. Dit is in de eerste plaats nadelig voor de moslimgemeenschap
zelf, maar ook voor de autochtone gemeenschap vanwege de gemiste
bevordering van de werkgelegenheid, belastingopbrengsten uit de extra
economische activiteit van de moslims en de terugdringing van de
integratieproblematiek.
Lichtend Brits voorbeeld
Dat het ook anders kan, bewijst het Verenigd Koninkrijk. Daar is inmiddels
een sterk groeiende markt ontstaan van Sharia-compliant
financieringsdiensten. Om een indruk te geven: in het V.K. waren in 2015 al
meer dan twintig banken die Sharia-compliant diensten aanboden. Vijf van
deze twintig banken zijn volledig Sharia compliant en hebben een vermogen
van circa $3,6 miljard. Door één enkele instelling werden er toen al meer
dan 6500 huizen gefinancierd voor een bedrag van meer dan $800 miljoen. Dat
er behoefte is aan Sharia-compliant financiële producten is dus helder, en
als het mogelijk is om deze financiële producten in het V.K. te creëren,
dan zou dat toch ook in Nederland moeten kunnen? Waar een wil is, is een
weg: wanneer ons fiscaal-juridische systeem er niet op is ingericht, dan
moeten we het aanpassen in plaats van te blijven hangen in een perceptie
van onmogelijkheden.
Hoe het wel kan
Ter illustratie geven we een concreet voorbeeld. Aangezien de Sharia
rentebetaling verbiedt, kan de aankoop van een huis niet plaatsvinden met
een traditionele lening. Een alternatief zou dan het volgende zijn. De
koper belooft het huis over te kopen van de bank die dit koopt en tijdelijk
in bezit neemt tot de overdracht aan de koper. In plaats van rente rekent
de bank een winstopslag op het aankoopbedrag. De koper betaalt over de
looptijd van de hypotheek het aankoopbedrag plus de winstopslag terug aan
de bank. De winstopslag neemt dus de plaats in van de rente op een
“conventionele” hypotheek. Het ligt daarom ook voor de hand om toe te staan
dat de, zeg maandelijkse, terugbetaling van de winstopslag kan worden
afgetrokken van het belastbare inkomen, om zodoende te voorkomen dat de
uiteindelijke eigenaar van het huis in een nadelige positie komt vergeleken
met een eigenaar via een conventionele hypotheek. Een andere complicatie
van deze constructie is de overdrachtsbelasting voor de bank als die de
woning tijdelijk in bezit neemt. In het geval van het aangaan van een
Sharia-compliant financieringsconstructie zou hiervoor dan expliciet een
uitzondering kunnen worden gemaakt. In het Verenigd Koninkrijk erkent de
wet het Sharia-compliant contract en is dit aspect dus geregeld.
Waar een wil is….
Nederland doet zichzelf te kort met een ongelijke juridisch-fiscale
behandeling van Sharia-compliant financiële producten ten opzichte van de
gangbare financiële producten. Hiermee wordt het economisch potentieel van
een substantieel deel van onze bevolking onvoldoende benut. Ongetwijfeld
zullen er juridisch-fiscale obstakels zijn bij het gelijktrekken van de
behandeling. Maar als we in staat zijn ingewikkelde technologische
uitvindingen te doen, dan moeten we dit probleem toch ook kunnen oplossen?
Dit laat de praktijk in het V.K. duidelijk zien. Waar een wil is, is een
weg.
* Een bewerkte versie van dit artikel is op 17 mei 2017 gepubliceerd op de
opiniepagina van de NRC onder de titel “Waar blijft de Islamvriendelijke
hypotheek?”
Te citeren als
Roel Beetsma, Fouad Koudjeti, “Islamitisch bankieren: Nederland laat kansen liggen”,
Me Judice,
16 juni 2017.
Copyright
De titel en eerste zinnen van dit artikel mogen zonder toestemming worden overgenomen met de bronvermelding Me Judice en, indien online, een link naar het artikel. Volledige overname is slechts beperkt toegestaan. Voor meer informatie, zie onze copyright richtlijnen.
Afbeelding
Afbeelding ‘Dolphin, Whitechapel, E1’ van Ewan Munro (CC BY-SA 2.0).