Eisen
Op grond van uitgebreid onderzoek heeft OTB/TU Delft en CMO STAMM (2016)
zes eisen geformuleerd waaraan een compensatieregeling dient te voldoen:
(1) De methode moet op grote schaal toe te passen zijn, (2) de
(statistische) betrouwbaarheid van de methode moet bekend zijn, (3) de
methode moet rechtvaardig worden gevonden door alle betrokkenen, (4) de
compensatie mag niet van invloed zijn op de transactieprijs, (5) de
uitvoeringskosten van de regeling dienen in een redelijke verhouding te
staan tot de uitgekeerde bedragen en (6) de methode moet inzichtelijk zijn
voor de betrokkenen. Onderstaande regeling voldoet aan vijf van deze eisen.
Postcode
Het eerste van twee gegevens die deze tool vereist is de postcode van elke
woning. De provincie Groningen telt 17.624 postcodes, lopende van 9351AA
tot 9999XL. Per postcode kan op elk gewenste peildatum met behulp van
seismologische modellen de (natuurlijke logaritme van de) cumulatieve som
van alle grondtrillingen veroorzaakt door aardbevingen als gevolg van
gaswinning worden bepaald.
In plaats van de postcode kunnen ook coördinaten van de woning worden
gebruikt. Postcodegebieden zijn in het algemeen echter zo klein dat de mate
waarin woningen binnen deze gebieden door aardbevingen zijn getroffen niet
of nauwelijks van elkaar van verschillen. Bovendien is de doorsnee burger
goed op de hoogte van de postcode, maar niet van de coördinaten van zijn
woning.
In 2014 varieerde genoemde seismologische maatstaf in de provincies
Groningen, Friesland en Drenthe van -4,0 tot 3,7. Middels een hedonische
prijsvergelijking hebben Durán en Elhorst (2018) per segment van 0,1 van
deze maatstaf vervolgens een niet-lineair verband vastgesteld voor woningen
getroffen door aardbevingen, oplopend van 1,18% in het segment 1,4-1,5 tot
aan 27,26% in het segment >3,2. De standaardfout varieert per segment en
kent een maximale waarde van 0,92%. Beneden de drempelwaarde van 1,4 is
geen significant prijseffect gevonden. Dit betreft de provincies Friesland
en Drenthe (met uitzondering van het noordelijkste puntje), en de west- en
oostkant van de provincie Groningen. De procentuele waardedaling per
postcode in het gebied dat in 2014 wel is getroffen is opgeslagen in een
Excel bestand.
Peildatum
Als peildatum voor de bepaling van het welvaartsverlies wordt uitgegaan van
29 april 2014. Tot die datum werd de Groninger woningmarkt getroffen door
een golf van onzekerheid. Deze begon op 16 augustus 2012, de dag waarop de
stevigste aardbeving tot nu toe van 3,6 op de schaal van Richter plaatsvond
bij Huizinge. Deze golf werd voorts versterkt door de landelijke media
aandacht en een waarschuwing van het Staatstoezicht op de Mijnen dat
aardbevingen met een kracht tussen 4 en 5 op de schaal van Richter niet
langer kunnen worden uitgesloten. Henk Kamp, de toenmalige minister van
Economische Zaken, erkende op 25 januari 2013 dat de aardbevingen in
Groningen daadwerkelijk worden veroorzaakt door gaswinning en besloot, één
jaar later, op 17 januari 2014, de gaswinning geleidelijk te verminderen.
Aansluitend toonde de NAM zich op 29 april 2014 bereid de waardedaling
veroorzaakt door aardbevingen te willen compenseren middels een regeling.
Deze laatst genoemde datum is belangrijk omdat huizenbezitters er nadien op
mochten vertrouwen dat de waardedaling bij verkoop van de woning
gecompenseerd zou worden. Voordien waren ze onvolledig geïnformeerd over de
ernst van de aardbevingsproblematiek en de beleidsmaatregelen van de
overheid en de NAM om deze problematiek te beteugelen. Vanaf deze datum
observeren onderzoeksbureaus als Atlas voor gemeenten (2017) en Invisor
(2018) ook een keerpunt; het waardeverlies veroorzaakt door aardbevingen
loopt na een hoogtepunt te hebben bereikt in 2014 licht terug. Dit betekent
echter niet dat woningbezitters die hun huis niet te koop hebben aangeboden
vandaag de dag een kleiner welvaartsverlies lijden. De Rechtbank Noord-Nederland (2015) heeft in haar vonnis namelijk uitgesproken dat als
uitgangspunt bij de berekening van de schadevergoeding dient dat de
benadeelde zoveel mogelijk in de toestand wordt gebracht waarin hij zou
hebben verkeerd indien de schadeveroorzakende gebeurtenis zou zijn
uitgebleven.
Uitbetalingsdatum
Stel de waarde van een woning bedraagt 90.000 euro (x) en de prijsdaling in
procentpunten van het bijbehorende seismologische segment van het
postcodegebied waar de woning is gelegen 10% (y). Dan bedraagt het
woningwaardeverlies veroorzaakt door aardbevingen op de peildatum
90.000/(1-0.1)=100.000-90.000=10.000 euro. De wettelijke rente kan
aansluitend worden gebruikt om het geldbedrag te bepalen dat dient te
worden overgemaakt aan de gedupeerden op de dag van uitkering. Volgens de
Nederlandsche Bank bedroeg de wettelijke rente over 2014 3,0% en bedraagt
deze sindsdien 2,0%. Nog uit te betalen compensatiebedragen kunnen met deze
percentages worden verdisconteerd. Zo loopt 10.000 euro waardeverlies
vastgesteld op 29 april 2014, maar uitgekeerd op 31 december 2018 op tot
11.043,18 euro, berekend volgens de disconteringsformule
(1+0,03*246/365)*(1,02)^4. Eenzelfde berekening kan voor elke individuele
woning worden herhaald en worden berekend naar elke andere gewenste
uitbetalingsdatum middels de formule [x/(1-y/100)-x]*verdiscontering naar
uitbetalingsdatum.
Implementatiekosten
Een ander issue zijn de implementatiekosten. Een waardedalingsregeling
gebaseerd op een hedonisch prijsmodel is mogelijk maar kostbaar en
tijdrovend. Er zijn namelijk aanwijzingen uit de makelaarswereld dat de
taxatiekosten voor het registreren van woningkenmerken, hiertoe ook
gerekend de kosten van hertaxaties na een beroep, niet substantieel onder
doen voor de vastgestelde compensatie en deze in sommige gevallen zelfs
overtreffen. Een goedkopere optie is om de WOZ-waarde van woningen op 1
januari 2014 te gebruiken. De overwegingen daarbij zijn dat die datum zowel
vooraf als het dichtste bij de peildatum ligt en de WOZ-waarden op 1
januari 2014 behalve door aardbevingen ook zijn beïnvloed door krimp en de
financiële crisis, en voorkomen moet worden dat de waardedaling tot aan
2014 veroorzaakt door de laatste twee factoren ten onrechte wordt
toegeschreven aan aardbevingen. Voorts heeft een ieder die het niet eens
was met de waardebepaling van 1 januari 2014 de mogelijkheid gehad
daartegen in beroep te gaan, terwijl beroepszaken die zijn ingediend
inmiddels zijn afgerond.
Conclusie
Omdat niet alleen de burger maar ook de belastingdienst beschikt over de postcode en de WOZ waarde van een woning kan, wanneer deze regeling wordt gekozen, een eenmalige vergoeding voor alle woningeigenaren in het getroffen gebied worden gerealiseerd. Deze regeling is eenvoudig te communiceren, gaat niet gepaard met noemenswaardige implementatiekosten en kan op afzienbare termijn worden afgerond. Of deze regeling ook voldoet aan de eis van rechtvaardigheid ―de laatste eis (3) van OTB/TU Delft en CMO STAMM (2016)― laat de auteur van dit artikel graag over aan de rechtbank. Hij stelt het Excel bestand daartoe gaarne beschikbaar.
Dit artikel is een verkorte versie van het origineel dat is verschenen in TPE-digitaal.
Referenties
Atlas voor gemeenten, 2017, Vijf jaar na Huizinge; het effect van aardbevingen op de huizenprijzen in Groningen, Utrecht.
Durán N., en J.P. Elhorst, 2018, A spatio-temporal-similarity and commonfactor approach of individual housing prices: the impact of many small earthquakes in the north of Netherlands. Rijksuniversiteit Groningen, SOM
Research Report, 2018007-EEF.
Invisor, 2018, Omgevingsmanagement, Aardbevingsgebied in Groningen.
Utrecht, Kenniscentrum voor ruimtelijke analyse.
OTB/TU Delft, en CMO STAMM, 2016,
Woningmarkt- en leefbaarheidsonderzoek aardbevingsgebied Groningen, Delft.
Te citeren als
Paul Elhorst, “Een eenvoudig compensatieschema woningwaardeverlies door aardbevingen”,
Me Judice,
7 december 2018.
Copyright
De titel en eerste zinnen van dit artikel mogen zonder toestemming worden overgenomen met de bronvermelding Me Judice en, indien online, een link naar het artikel. Volledige overname is slechts beperkt toegestaan. Voor meer informatie, zie onze copyright richtlijnen.
Afbeelding
Afbeelding ‘
Antigua Facade Detail’ van BRJ INC. (
CC BY-NC-ND 2.0).