Robotisering van het werk
In het zojuist verschenen rapport van de Wetenschappelijke Raad voor het
Regeringsbeleid (WRR) (Engbersen et al., 2017) over de ‘val van de
middenklasse’ wordt de door middenklasse ervaren toegenomen onzekerheid
onder meer opgehangen aan de gevolgen van robotisering. Is het niet vandaag
dan toch wel overmorgen dat robots massaal banen van mensen gaan overnemen,
zo is de vrees. Een angst die niet uit de lucht is gegrepen (Acemoglu &
Restrepo, 2017), maar daartegenover staat de visie dat, zoals eerder in
onze moderne geschiedenis, ook deze vorm van technologische vooruitgang
nieuwe vormen van werk zal creëren, zoals de WRR zelf ook al eerder liet
zien (Went et al., 2015).
...ook van leidinggevenden?
Deze discussie over de kansen en bedreigingen van robotisering gaat in
essentie over de vraag: is de robot een substituut of complement voor de
factor arbeid (Brynjolfsson & McAfee, 2014). In deze discussie wordt
echter tot nu toe veelal voorbij gegaan aan de vraag of de opkomst van de
robot ook gevolgen heeft voor de positie van de managers of
leidinggevenden. Wat zijn de eventuele mogelijkheden om robots ook
coördinerende of zelfs bestuurlijke taken te laten vervullen, en dus het
management te vervangen? Dat klinkt voor de meeste organisaties misschien
als science fiction, maar bij bedrijven als Uber, Amazon en UPS
worden de werknemers al aangestuurd door algoritmes – er is zelfs al een
term voor:
‘algorithmic management’
. Dit gebeurt ook al in Nederland bij bijvoorbeeld bezorgdiensten, dus
bedenk dat als binnenkort een
koerier bij u aanbelt
, de kans aanwezig is dat dit proces volledig door een algoritme is
aangestuurd.
Onderzoek toont aan dat veel werknemers een robot als baas wel zien zitten.
Uit een
survey
onder onder andere Amerikaanse werknemers komt naar voren dat 30 procent liever een robot
heeft dan een manager, omdat een robot geacht wordt objectievere
beslissingen te nemen en niet het eigen belang voorop te stellen. Dus
misschien wordt de positie van een manager wel veel beter ingevuld door een
onpersoonlijke robot. Heeft het inderdaad zin om robots als ‘baas’ te laten
optreden? Deze vraag veronderstelt dat bazen of managers om te beginnen
meerwaarde hebben, en dat het niet lood om oud ijzer is wie een organisatie
leidt. Recent economisch onderzoek laat zien dat bazen een duidelijke en
meetbare meerwaarde hebben in een organisatie: goede bazen leiden tot een
hogere arbeidsproductiviteit (Lazear et al., 2015). Bovendien weten we ook
dat managementpraktijken zeer significant bijdragen aan het
presteren van organisaties (Bloom et al., 2014). De
vervolgvraag is dan of de meerwaarde van bazen net zo goed of wellicht
zelfs beter door robots kan worden gerealiseerd.
Afhankelijk van type leiderschap
De leiderschapsliteratuur geeft aan dat het voor antwoord op deze vraag het
onderscheid tussen transactioneel en transformationeel leiderschap
behulpzaam is. Bij transactioneel leiderschap benadrukt een leider vooral
de uitwisseling met de eigen medewerkers (zie o.a. Bass, 1985; Burns 1978).
Zij laat duidelijk merken wat medewerkers moeten doen om voor hun handelen
beloond te worden, maakt afspraken over deze doelen en rekent vervolgens de
medewerker daar op af – het standaard ‘wortel-en-stok’-model. Juist op
deze dimensie zou de robot misschien wel eens beter kunnen functioneren dan
de menselijke baas. Immers, een algoritme kent in principe geen sociale of
culturele bias en heeft dus geen last van stereotypen of vooroordelen,
terwijl dit bij mensen vaak wel het geval is (bijv. Koch et al., 2015). In
dit verband is het interessant dat
Unilever er recent voor heeft gekozen
om met behulp van een algoritme nieuwe medewerkers te selecteren. Bovendien
heeft een robot als transactioneel voordeel dat hij/zij ook echt objectief
kan oordelen over presteren en het behalen van de afgesproken doelen, omdat
een robot als het goed is technisch meer kennis van zaken heeft, niet
zelfzuchtig of onethisch is, en dus geen last heeft van alle ‘menselijke’
tekortkomingen. In dit verband geldt dus duidelijk: liever een ‘unbiased’
robot dan een slechte baas.
Transformationeel leiderschap
Als de robot uitsluitend de baas van robots zou zijn – en wie weet is dat
over een aantal decennia het geval, dan zou het transactionele leiderschap
wellicht volstaan. Maar zolang er ook aan mensen leiding moet worden
gegeven, weten we dat er naast transactioneel een stijl is die ook en zelfs
nog meer van belang is voor het functioneren en presteren van werknemers
(Judge & Piccolo, 2004). Transformationele leiders inspireren volgers
met een wenkend perspectief op de toekomst, en hebben vooral ook aandacht
voor de wensen en verlangens van individuele medewerkers. Hier wringt de
schoen voor de robot als leider. In hun nieuwe boek ‘Machine, Platform,
Crowd’ betogen Andrew McAfee en Erik Brynjolfsson (2017) dat robots
(vooralsnog) niet in staat zijn juist dit soort aspecten van leiderschap
succesvol te verrichten.
Hun advies
is dan ook aan ons als mensensoort: “Richt je op werk dat empathie,
leiderschap, teamwork en coaching bevat omdat dat soort sociale
vaardigheden waardevol zullen blijven, ook als de technologie
voortschrijdt.”
Lessen
De robot als baas is dus vooral een goed idee voor die taken van een leider
die gestandaardiseerd kunnen worden en deels objectiveerbaar zijn, zoals het
monitoren en beoordelen van kwaliteiten en prestaties van ondergeschikten.
Dit zijn dus vooral taken die met management te maken hebben. Maar
leiderschap is meer dan management, en meer dan monitoren, meten en
afvinken. Daar waar het gaat om het motiveren, ontwikkelen en persoonlijke
aandacht voor de mens achter de werknemer, legt de robot het af tegen een
baas van vlees en bloed. Zo bezien is de robot ons nog niet de baas, en is
het voor organisaties als Uber en
Amazon
de vraag hoe ze juist deze belangrijke leiderschapskenmerken in hun
organisatie kunnen toevoegen. In navolging van Brynjolfsson en McAfee
(2017) verdient het gezien de snelle ontwikkeling van robots ook
aanbeveling om jonge mensen niet alleen, zoals nu het motto is, meer
techniek te laten studeren, maar is het juist ook aan te raden te
investeren in scholing van leiderschapskwaliteiten en met name in de
sociale en interpersoonlijke vaardigheden die leiders effectief maken
(Deming, 2015).
Referenties:
Acemoglu, D., & Restrepo, P. (2017). Robots and Jobs: Evidence from US labor markets
Bass, B.M. (1985). Leadership and performance beyond expectations.
New York: Free Press.
Bloom, N., Lemos, R., Sadun, R., Scur, D., & Van Reenen, J. (2014). The
new empirical economics of management. Journal of the European Economic Association, 12(4),
835-876.
Brynjolfsson, E. & McAfee, A. (2014).
The Second Machine Age: Work,
Progress, and Prosperity in a Time of Brilliant Technologies
. New York: WW Norton & Company.
Burns, J.M. (1978). Leadership. New York: Harper & Row.
Deming, D.J. (2015). The Growing Importance of Social Skills in the Labor Market. NBER
Working Paper, No. 21473.
Engbersen, G., Snel, E. & Kremer, M. (2017). De val van de middenklasse? Het stabiele en kwetsbare midden.
WRR-Verkenning nr. 37.
Judge, T. A., & Piccolo, R. F. (2004). Transformational andtransactional leadership: a meta-analytic test of their relative validity. Journal of Applied Psychology, 89(5), 755-768.
Koch, A. J., D’Mello, S. D., & Sackett, P. R. (2015). A meta-analysisof gender stereotypes and bias in experimental simulations of employmentdecision making. Journal of Applied Psychology, 100(1),
128-161.
Lazear, E. P., Shaw, K. L., & Stanton, C. T. (2015). The value of
bosses. Journal of Labor Economics, 33(4), 823-861.
McAfee, A. & Brynjolffsson, E. (2017).Machine, Platform, Crowd: Harnessing Our Digital Future. New York: W.W. Norton & Company.
Went, R., Kremer, M. & Knottnerus, A, (2015). De robot de baas. Detoekomst van werk in het tweede machinetijdperk. WRR-verkenning nr. 31.
Te citeren als
Janka Stoker, Harry Garretsen, “De robot als baas?”,
Me Judice,
10 juli 2017.
Copyright
De titel en eerste zinnen van dit artikel mogen zonder toestemming worden overgenomen met de bronvermelding Me Judice en, indien online, een link naar het artikel. Volledige overname is slechts beperkt toegestaan. Voor meer informatie, zie onze copyright richtlijnen.
Afbeelding
Afbeelding 'Metal Men: Mercury’ van JD Hancock (CC BY 2.0).