Binnenlands beleid: minder regels, minder belastingen
Bij de start van Trumps presidentschap, kwam wetgeving maar moeizaam op
gang. De Republikeinen richtten hun pijlen eerst op het afschaffen en
vervangen van Obamacare, de zorgwet van president Obama. Door interne
verdeeldheid lukte het de Republikeinen echter niet om dit voor elkaar te
krijgen. Daarentegen vaardigde president Trump het ene na het andere
presidentiële decreet uit (zie
Marey en Barendregt, 2017
). Hoewel zijn controversiële immigratiedecreten de meeste aandacht – en de
meeste tegenstand uit het rechtssysteem – kregen, was er ook een reeks
decreten gericht op het dereguleren van de economie. Voor het Amerikaanse
bedrijfsleven kan dit een belangrijke verlaging van de regeldruk betekenen.
Het milieu komt er echter minder goed vanaf in de presidentiële decreten:
president Trump trok de Verenigde Staten zelfs terug uit het Klimaatakkoord
van Parijs. Het duurde tot december voordat ook de eerste grote nieuwe
wetswijziging op gang kwam. Vlak voor de jaarwisseling wisten de
Republikeinen een fikse belastingverlaging door het Congres te krijgen.
Hoewel de belastingvoordelen vooral bij bedrijven en hogere inkomens
terecht lijken te komen (zie
Tax Policy Center, 2017
), en minder bij midden- en lagere inkomens, kunnen ze een bescheiden
kortetermijnimpuls aan de economische groei geven. Daarom is de raming van
de Rabobank voor de Amerikaanse bbp-groei in 2018 omhoog bijgesteld van
2,0% tot 2,5%. In de jaren erna gaan we uit van een afnemend positief
effect van de belastingmaatregelen op de economie: het totale bbp-effect
tot en met 2025 is 0,8%-punt. Het negatieve effect op de federale
overheidsfinanciën is echter veel groter en langduriger van aard (zie
figuur 1).
Figuur 1: Gevolgen verlaging vennootschapsbelasting voor publieke
schuldquote
Bron: Rabobank, NiGEM
Simulaties met het macro-econometrische model NiGEM laten zien dat alleen
al de verlaging van de vennootschapsbelasting tot een stijging van 19
procentpunten in de publieke schuld (uitgedrukt in BBP) in 2027 kan leiden,
zelfs als de positieve effecten op de bbp-groei zo groot zijn als voorspeld
in neokeynesiaanse modellen (zie
Marey en Wijffelaars, 2017).[1]
Protectionisme: uitstel maar geen afstel?
Ondanks zijn protectionistische campagneretoriek – in het bijzonder gericht
op Mexico en China – begon president Trump geen handelsoorlog in zijn
eerste jaar. Weliswaar trok hij de VS op zijn eerste werkdag per
presidentieel decreet terug uit de onderhandelingen voor het Trans Pacific
Partnership (TPP), maar hij liet zich overtuigen om niet direct uit het
North American Free Trade Agreement (NAFTA) te stappen. In plaats daarvan
koos hij voor het heronderhandelen van NAFTA. Zijn houding ten opzichte van
China werd vooral ingegeven door de Noord-Korea crisis (zie
Erken en Giesbergen, 2017
). Omdat hij China nodig had om druk uit te oefenen op het regime in
Pyongyang, bleef het bij een onderzoek naar de schendingen van
intellectuele eigendomsrechten door de Chinezen. Daarentegen werden de
Canadezen gek genoeg wel getrakteerd op fikse invoertarieven op zacht
timmerhout en Bombardier-vliegtuigen.
Krijgt het protectionisme meer voet aan de grond in Trumps tweede jaar? De
vorige week legde hij strafheffingen op aan importen van wasmachines en
zonnepanelen waarmee hij vooral China probeert te raken. Daarnaast werden
vorige week in Montreal de onderhandelingen over NAFTA voortgezet. Er zijn
steeds meer tekenen dat Trump bereid is de VS terug te trekken uit NAFTA
als Mexico en Canada niet ingaan op zijn eisen. We hebben berekend dat het
uiteenvallen van NAFTA de VS 1 procentpunt economische groei zou kunnen
kosten tot en met 2025, waarmee Trump de positieve effecten van de
zwaarbevochte belastingverlagingen geheel teniet zou kunnen doen (zie
Erken, Lawrence, Marey en De Vreede, 2018). Voor de Amerikaanse export zou bij het uiteenvallen van NAFTA zware
verliezen lijden tussen de -3,6% en -6,1%, afhankelijk van de heftigheid
waarmee het NAFTA-verdrag uiteen zou vallen (zie figuur 2). De negatieve
effecten kunnen in de praktijk zelfs nog groter zijn omdat Mexico en Canada
integrale onderdelen zijn geworden van de waardeketens van de VS, die zich
door NAFTA verder hebben kunnen ontwikkelen (zie
Erken en Tulen, 2017).
Figuur 2: Export in de VS krijgt een flinke dreun door uiteenvallen
NAFTA
Bron: Rabobank, NiGEM
Trumps tussenrapport
In zijn tweede jaar als president van de VS krijgt Trump in ieder geval te
maken een tussentijds oordeel van de Amerikaanse kiezer. In november staan
alle zetels in het Huis van Afgevaardigden en een derde van de
Senaatszetels op het spel. De Republikeinen hopen dat de
belastingverlagingen ervoor zullen zorgen dat ze hun meerderheid in beide
kamers van het parlement zullen behouden. De vraag is wat de Republikeinse
agendapunten voor dit jaar zullen zijn nu de verkiezingen zo dichtbij zijn.
Gaan ze de verzorgingsstaat saneren om de overheidsuitgaven meer in lijn te
brengen met de lagere belastinginkomsten of is dat electoraal te riskant?
Wagen de Republikeinen nog een aanval op Obamacare of komt er alsnog een
plan voor de extra investeringen in infrastructuur die Trump tijdens zijn
campagne beloofde?
Ondertussen zal het Witte Huis ook dit jaar geplaagd worden door de
onderzoeken naar de vermeende samenwerking van de Trump-campagne met de
Russen. Bovendien hebben de ‘onthullingen’ in de bestseller Fire and Fury speculaties over het inroepen van het 25e
Amendement weer doen toenemen. [2] Echter, de kans dat
president Trump wordt afgezet – door ‘impeachment & conviction’ of door
het inroepen van het 25e Amendement – is klein zolang de
Republikeinen achter hun president blijven staan (zie
Marey, 2017). Voor een veroordeling door de Senaat is een twee derde meerderheid
nodig, dus zelfs als de Democraten in november de meerderheid in de Senaat
mochten terugwinnen lijkt een afzettingsprocedure onhaalbaar. Bovendien
hebben de Republikeinen voldoende redenen om Trump te blijven steunen.
Hoewel de populariteit van president Trump flink gedaald is in zijn eerste
jaar, lijkt een derde van het electoraat nog steeds achter hem te staan
(figuur 3).
Figuur 3: Trumps approval rating (%)
Bron: Macrobond, FiveThirtyEight
Dat wankele gegeven betekent dat in bepaalde kiesdistricten de
Trump-supporters de Republikeinse kandidaten voor het Huis van
Afgevaardigden kunnen maken of breken. Bovendien tekende president Trump
een belastingwet naar traditioneel Republikeins recept. Zolang de
Republikeinen in het Congres kunnen samenwerken met president Trump om de
Republikeinse agenda te verwezenlijken is het niet waarschijnlijk dat ze
hem uit zijn ambt zullen zetten.
Voetnoten:
[1]
In onze ramingen gaan we uit van een kleiner positief effect op de
bbp-groei, omdat de extreem lage rentes van de afgelopen jaren ook
niet hebben geleid tot de grote positieve effecten die dergelijke
modellen voorspellen.
[2]
Het 25e Amendement op de Amerikaanse grondwet biedt de
vicepresident de mogelijkheid om de president uit zijn ambt te
zetten als hij niet in staat is zijn taken uit te voeren. Hiervoor
is de steun van de meerderheid van het kabinet nodig, evenals een
twee derde meerderheid van zowel de Senaat als het Huis van
Afgevaardigden.
Referenties:
Erken, H. en B. Giesbergen (2017),
North Korea’s pressure point: the economy
, Rabobank, Utrecht.
Erken, H., C. Lawrence, P. Marey en I. de Vreede (2018), The economic impact of a (partial) NAFTA breakdown, Rabobank,
Utrecht.
Erken, H. en M. Tulen (2017),
US global value chain integration: a major impediment for Trump’s
protectionist trade agenda
, Rabobank, Utrecht.
Marey, P. (2017),
Trumpgate
, Rabobank, Utrecht.
Marey, P. en E. Barendregt (2017),
Trump’s executive orders
, Rabobank, Utrecht.
Marey, P. en M. Wijffelaars (2017),
The impact of the proposed corporate tax cut in the US
, Rabobank, Utrecht.
Tax Policy Center (2017),
Distributional Analysis of the Conference Agreement for the Tax
Cuts and Jobs Act
, Urban-Brookings Tax Policy Center, Washington, DC.
Te citeren als
Philip Marey, Hugo Erken, “De onvermoede voortgang van Trump”,
Me Judice,
29 januari 2018.
Copyright
De titel en eerste zinnen van dit artikel mogen zonder toestemming worden overgenomen met de bronvermelding Me Judice en, indien online, een link naar het artikel. Volledige overname is slechts beperkt toegestaan. Voor meer informatie, zie onze copyright richtlijnen.
Afbeelding
Afbeelding ‘Space Policy Directive’ van NASA (CC BY-NC-ND 2.0).