Niet verder bezuinigen?
Op 1 juli jl. presenteerde de Studiegroep Begrotingsruimte haar rapport. De
bottom-line is dat in een volgende kabinetsperiode geen bezuinigingen noodzakelijk zijn om te voldoen aan de Europese regels. Daarbij zijn de nodige
vraagtekens te plaatsen. De onderliggende middellangetermijnraming van het Centraal Plan Bureau
(CPB) veronderstelt een jaarlijkse economische groei van 1,6% in de volgende kabinetsperiode. In haar voorwoord maakt de Secretaris-Generaal van het
Ministerie van Financiën reeds een voorbehoud voor de gevolgen van ‘Brexit’. De groeiraming zou dus gaande de kabinetsrit gewoon naar beneden bijgesteld
kunnen worden.[1]
En dan hebben we het nog niet gehad over andere riskante geopolitieke en Euro-ontwikkelingen. De speculatie dat wij op het einde van de volgende
kabinetsperiode een klein overschot op de overheidsbegroting zullen hebben wordt dus gedreven door technische veronderstellingen.
Voorlopig zit Nederland in tegenstelling tot buurland Duitsland
[2]
nog met een aanzienlijk tekort op de overheidsbegroting, waardoor de preventieve arm van het Stabiliteits- en Groeipact van toepassing is.
[3]
Zolang het middellange termijn doel van een structureel tekort van 0,5% BBP nog niet bereikt is, moet het structurele tekort jaarlijks met 0,5%-punt dalen
en moet de groei van de overheidsuitgaven tenminste onder de gemiddelde potentiële groei van de economie blijven. Vooral dit laatste, ook wel de uitgavenregel genoemd, is vermeldenswaardig. Hoe groter de afwijking van
het middellange termijn doel, hoe meer inspanningen er moeten worden geleverd om de uitgaven op orde te brengen.
Bijstelling begroting noodzakelijk
Anders dan de Studiegroep suggereert zouden de uitgaven in 2018 met -0,25%-punt ten opzichte van MLT-pad bijgesteld moeten worden (zie hiervoor figuur 4.1
op blz. 66). Hierbij is nog geen rekening gehouden met de begroting 2017, die forse extra uitgaven te zien zal geven. Begin juni werd naar buiten gebracht
dat de VVD 600 miljoen euro extra mocht besteden aan veiligheid en defensie en de PvdA hetzelfde bedrag aan zorg en huurtoeslag (zie
RTL Nieuws, 13 juni 2016
). We zijn overigens erg benieuwd hoe de huidige Minister van Financiën zal omgaan met het ‘Europaproof’ zijn van zijn laatste Miljoenennota. Onzes inziens
is dit haast onmogelijk. Immers op basis van beleidsuitgangspunten, waarin de bovenstaande cadeautjes nog niet zijn opgenomen, concludeerde het CPB al in
het CEP dat volgens Europa de overheidsuitgaven met 0,7%-punt moeten dalen, terwijl de voorlopige cijfers reeds een stijging van 1%-punt laten zien (dit
staat opgetekend op blz. 49 van het CEP).
Belangrijker misschien nog is de redenering achter de uitgavenregel. Terecht wordt in het rapport veel aandacht besteed aan het belang van deze regel
[4], die in tegenstelling tot de structurele-tekort-regel beter stuurbaar is, maar de miljarden aan benodigde ombuigingen worden genegeerd. Ook wordt met geen
woord gerept over de intensiveringen in 2017, die ook om extra ombuigingen zullen vragen. Of denkt men dat dit slechts eenmalige uitgaven zullen betreffen?
Maar dan wordt dezelfde fout gemaakt als tijdens Paars II. Toen werden conjuncturele meevallers onder het uitgavenkader verjubeld aan structurele uitgaven,
wat de opdracht voor het volgende kabinet groter maakte.
[5]
Geen rust voor volgend kabinet
Het beeld dat een volgend kabinet op zijn lauweren kan rusten delen wij niet. De huidige turbulentie in de wereld vraagt om extra uitgaven aan defensie en
veiligheid, die nog niet in de cijfers zijn opgenomen (zie Gradus (2014)). Dit geldt ook voor de lagere aardgasbaten.[6]
Tevens is er veel te zeggen voor extra investeringen in onderwijs en duurzame groei en daarvoor dienen andere uitgaven te wijken. Het Studiegroeprapport
vraagt terecht om hervormingen in de woning- en de arbeidsmarkt. Ook is een hervorming van het belastingstelsel noodzakelijk. Zo leidt een vlakker tarief
voor arbeid tot een gezondere financieringsstructuur van hypotheken en bedrijven, omdat meer lenen dan nodig niet langer fiscaal wordt aangemoedigd (zie
Gradus et al. (2012)). Dit is van groot belang voor de financiële stabiliteit. Maar een dergelijke operatie zonder lastenverlichting als smeerolie is
ondenkbaar. Aanpassingen in de overheidsuitgaven zullen dus ook in een volgende kabinetsperiode noodzakelijk zijn, terwijl de grote onzekerheden om extra
prudentie vragen. De studiegroep had dit werk eenvoudiger kunnen maken door net als eerder een behoedzaamheidsmarge aan te bevelen. Tot 2007 bestond een
dergelijke behoedzaamheidsmarge, maar deze werd door het kabinet Balkenende-Bos afgeschaft.
[7]
* Dit artikel is in verkorte vorm verschenen in het Financieele Dagblad van 6 juli 2016.
Eindnoten:
[1]
Tijdens de kabinetsformatie zal een bijstelling van de MLT plaatsvinden, die als input zal fungeren voor dat proces.
[2]
Daarbij is het opvallend dat Duitsland in %BBP aanzienlijk minder uitgeeft aan sociale zekerheid en (langdurige) zorg (zie Gradus en Beetsma (2015)
voor sociale zekerheid en Gradus en Van Asselt (2012) voor langdurige zorg).
[3]
Deze preventieve arm is van toepassing indien het tekort minder is dan 3% BBP maar het structureel tekort groter is dan 0,5% BBP.
[4]
Overigens zijn niet alle aanbevelingen consistent met deze Europese uitgavenregel. In het bijzonder kunnen vraagtekens gezet worden bij het buiten
het kader plaatsen van de sociale zekerheid.
[5]
Zie hiervoor bijvoorbeeld Donders en de Kam (2010). Zij geven ook aan dat het begrotingsbeleid in Paars II daardoor een procyclisch karakter
krijgt.
[6]
Zo maakte Minister Kamp van EZ op 24 juni jl. bekend dat de aardgasbaten jaarlijks verlaagd zullen worden van 27 miljard kubieke meter naar 24
miljard kubieke meter.
[7]
Voor een uiteenzetting van het belang van een dergelijke behoedzaamheidsmarge, zie Don (2007).
Referenties:
Beetsma, R., L. Bovenberg, K. Caminada, E. Dijkgraaf, S. Eijffinger, en R. Gradus, (2012) “Elke Nederlander gebaat bij sociale vlaktaks”, Me Judice, 24 januari 2012.
Don, H. (2007). Ambitie en voorzichtigheid in het economisch beleid. Oratie: EUR
Donders, J., en F. de Kam (2010), Een automatische piloot voor de economie, Tijdschrift voor Openbare Financiën, jaargang 42, nummer 4, blz. 283-296.
Gradus, R., (2014), “Heldere norm voor defensie wenselijk”, Me Judice, 25 september 2014.
Gradus, R., en R. Beetsma, (2015), “Kabinet zet begrotingsluizen wagenwijd open”, Me Judice, 17 september 2015.
Gradus, R., en E.J. van Asselt (2011), “De langdurige zorg vergeleken in Nederland en Duitsland",Economisch Statistische Berichten 96:4607 202-204.
Te citeren als
Raymond Gradus, Roel Beetsma, “Bezuinigingen voor volgend kabinet zijn onontkoombaar”,
Me Judice,
7 juli 2016.
Copyright
De titel en eerste zinnen van dit artikel mogen zonder toestemming worden overgenomen met de bronvermelding Me Judice en, indien online, een link naar het artikel. Volledige overname is slechts beperkt toegestaan. Voor meer informatie, zie onze copyright richtlijnen.
Afbeelding
Afbeelding ‘Storm Clouds’ van Richard Walker (CC BY 2.0)